Kerana Tuhan Lebih Menyayangimu....:'-(

Telah aku cium tangan dan pipinya puas-puas, kerana aku tahu aku mungkin tidak dapat menemuinya lagi. Namun di dalam hati aku masih berharap agar aku sempat pulang untuk mendakap dirinya lagi. Aku amat menyayangi dirinya... ku tulis bingkisan ini ketika airmata masih lebat membasahi pipi.

Pagi tadi sejurus aku bangkit dari tidur, suamiku berkata kepadaku "Ida, abang mimpi mak telefon, bagitahu atuk meninggal"... Ya Allah, aku tahu itu petanda yang benar-benar akan terjadi lantaran aku juga bermimpi perkara yang hampir sama., dan ia sememangnya benar-benar berlaku apabila aku terbaca berita kematian atukku (yang ku panggil Atuk Haji) di dalam FB sepupuku.

Segala kenangan bersama atuk terus bermain2 diruang ingatanku sehingga kini, senyumanmu masih jelas dalam ingatanku. Aku masih teringat tulisan adikku ketika aku ber'chatting' dengannya minggu lepas "Kasihan adik lihat Along, sebab Along terlalu jauh untuk balik seandainya apa-apa berlaku"... Ya Allah hanya ketabahan ku pohon darimu ketika ini, moga roh Haji Ibrahim bin Yaacob ditempatkan dalam kalangan orang2 yang Kau kasihi... cucurilah rahmat ke atas rohnya Ya Allah...aminnnn...Al-Fatihah..


Tulisan ini pernah ku tulis dalam entri sebelum....


Aku ni agak rapat juga dengan atuk2, dulu masa aku MRSM dan Universiti, selalu juga balik Pontian lepak2 rumah Atuk Haji atau Mak Long (belakang rumah atuk jer). Ingat lagi masa MRSM, aku ada ajak 2 org member aku bertandang rumah atuk, pastu dari Pontian Atuk Haji ajak kami ke JB rumah Mak Cik aku naik bas...yang paling tersentuh hati aku masa tu, atuk sanggup berhimpit2 dan bertolak2 masa naik tangga bas untuk booked tempat aku n member2...sayu sangat masa tu..kesian atuk..orang2 ni pun satu, kasilah org2 tua naik dulu, ni tak... nak berebut juga...takde kesedaran sivik langsung...(marah ni!!!!!)....

Sebelum aku terbang ke sini, aku lihat Atuk Haji terlalu uzur ..mudah2an Allah panjangkan usia atuk untuk beribadat, semoga aku sempat menatap wajah Atuk Haji kerana aku sayang sangat kat Atuk Haji. Dulu kemana2 pergi atuk naik basikal, dalam usianya yg dah menjangkau 80-an, beliau masih gagah mengayuh basikal..tapi sekarang atuk dah tak kuat macam dulu. Setiap kali aku balik rumah mertua, sure aku akan jengah atuk (rumah mertua n rumah Atuk Haji tak jauh)...setiap kali tu, hatiku sayu melihat keuzurannya..

Gambar raya tahun lepas, kali pertama di Hari Raya ini aku mencium Atuk Haji sepuas2nya....sedih rasanya sebab tahun ini tak berkesempatan untuk bergambar seperti ini...disamping saudara mara :'-(
Basikal kesayangan Atuk Haji


Salam Bersambut, Ukhuwah Bertaut

25 comments:

Nadiah Sidek said...

inna lillah wa inna ilayhi roji'un. takziah buat seisi keluarga. mdh2an rohnya dicucuri rahmat & ditempatkan bersama insan2 beriman..

Nida said...

Nadiah...

Terima kasih... aminnnnn

Hamizah said...

salam Nida,
mdh2an tabah dgn dugaan Allah.semoga rohnya dicucuri rahmat..

junegenie said...

memang sedih kehilangan org tersayang... semoga beliau ditempatkan bersama org2 beriman dan dikasihi Allah...

kakjune pun kehilangan Opah tersayang 10 hari selepas Hari Ibu tahun lepas.. masih terasa pedihnya bila rindu dtg membuak2.. mujur ada beberapa videoclip yg dirakamkan menjadi pelepas rindu...

AlFatihah buat mereka semua yg telah pergi menemui Yang Abadi...

Syuhada Kamal said...

salam kak nida,

takziah utk akak sekeluarga..tabah yer kak..Allah lebih sayangkan atuk akak..moga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama2 para hambaNya yang soleh dan beriman...amin..

fikaryna said...

salam takziah..sedihnay tgk basikal 2..semoga atuk nya diletakkan bersama org2 beriman..Amin..

al-lavendari said...

takziah dari saya. usah bersedih kerana tidak dapat berjumpa. kalau memang tak ada rezeki kita nak berjumpa, walau duduk dekat sekali pun, ada saja yang menghalang untuk kita dapat berjumpa. doakan sahajalah rohnya aman di sana.

nsazwa said...

salam takziah dari nani....
semoga tabah selalu...

Ena said...

Salam kak,

Sabar ye kak nida, yg pergi tetap pergi..

Moga arwah ditem[atkan dikalangan org2 yg terpilih di sisiNya.. Amin

ch@ said...

salam takziah buat kakNida sekeluarga, semoga roh atuk haji ditempatkan dikalangan org2 beriman :) sabar ye kak...

Nur Asna said...

Takziah dari akak sekeluarga...

semoga roh arwah dicucuri rahmat & ditempatkan bersama roh para salihin...amin

Ena Qalinsya said...

salam takziah wat nida
moga roh atuk nida ditempatkan bersama org2 yg beriman..AMIN

Alimaz-Kembara Terasing said...

inna lillah wa inna ilayhi roji'un.... yang pergi tetap pergi yang masih disi teruskan hidup ini....semoga roh atuk aji ditempatkan dikalangan org2 yang beriman.....al-fatihah..

Ummu Ammar said...

Sedih akak baca entry Nida ini. Teringat arwah mak saya. Moga Nida sekeluarga tabah menempuh dugaan ini. Takziah dari akak.

Ain said...

salam nida,

takziah dari ain sekeluarga...

moga rohnya dicucuri rahmat allah...

Chik Na said...

Al-fatihah untuk Atuk Nida ..semoga dia ditempatkan bersama golongan orang yg beriman... dan moga Nida sekeluarga tabah menghadapinya...

p/s: kami pernah kehilangan ayah en.zaidi masa baru 2 minggu berhijrah ke dubai dulu... rasa terkilan bila tak dapat melihatnya buat kali terakhir.. nasib baik sebelum berangkat ke Dubai kami dapat menghabiskan masa bersama arwah selama seminggu

fiezah91 said...

salam..
takziah.. semoga rohnya dicucuri rahmat.. al-fatihah

LanaBulu said...

Nida..dan keluarga..
Yg hidup mesti akan menghadapi mati..
Kita yg masih lagi hidup teruslah berbuat bakti dan kebajikan..berdoalah buat mereka yg telah pergi..
Berilah sumbangan kebajikan diatas nama mereka..
Moga2 cahaya mereka disana berterusan selagi dunia belum sampai titik nokhtahnya...
Bersabarlah Nida..

maiyah said...

al fatihah.. moga rohnya dicucuri rahmat.. moga tabah ye nida

IRIS said...

Al-Fatihah buat yang telah pergi.

Takziah untuk akak sekeluarga.

BezBuddy said...

huhu...sabar ye kak...doakan yg terbaek utk arwah...aminn

BezBuddy said...

huhu...sabar ye kak...doakan yg terbaek utk arwah...aminn

pak long said...

salam buat tuan umah...
sama-sama kita berdoa moga rohnya ditempatkan bersama orang soleh..amin.

ucapan takziah buat nida.

Ummi Humaira said...

al faatihah.....

ameen.

sesungguhnya dr Allah kita datang dan kepadaNya kita kembali..

sabar yerdik,keran Allah lebik menyayangi atukhaji.semoga Allah letakkan dia bersama2 org2 yg beriman

Nida said...

Salam buat semua..

Terima kasih atas ucapan dan doa kalian.. semoga roh Haji Ibrahim bin Yaacob ditempatkan dalam kalangan hamba2 yang disayangi olehNya... Al-Fatihah