.....dan terus melangkah.....

Aku harap rentetan ceritaku ini dapat dijadikan panduan buat rakan-rakan di luar sana yang akan menyambung pelajaran ke New Zealand dan yang akan membawa family ke sini, especially if they want to stay kat Albany ni...jadi takdelah bimbang sangat pasal persekolahan anak-anak nanti.

Tiga hari lepas aku happy bila tengok anak2 bawa pulang sijil, semalam balik je Mizah dari sekolah dia suruh aku buka begnya...surprise katanya. Mmmm...aku pun layan je lah... Wahhhh!!!! Ada hadiahlah...minggu lepas Kakak Mizah dapat jadi best student kat kelas dia.. Patutlah asyik tersengeh je sebaik pulang dari sekolah, rupa-rupanya tadi dia naik pentas, Kakak Azi pun naik pentas sama sebab dia pun dapat jadi best student,riuh bukan main si Kakak Azi bercerita yang dia naik atas pentas (nasib baiklah ibu ni pendengar setia), syukur Alhamdulillah Ya Allah... Tapi Kakak Azi dapat award dari cikgu pada keesokan harinya. Setiap minggu akan ada best student for each class, so budak2 ni kena struggle kalau nak award dan sijil tu, yang penting homework kena siap, pakaian kena kemas...soal bahasa perkara kedua..anak-anakku pun main 'taram' je speaking dengan cikgu dan kawan-kawannya..hehe.Inilah award Kakah Mizah (kiri) dan award Kakak Azi (kanan)
Mizah bersama awardnya...adik-adik turut berkongsi kegembiraan terutama si Anis..(chewah)
Amboi tersengih memanjang anak ibu ni ye... Tahniah sayang..
Ini pula gambar Kakak Azi dengan award yang dia dapat hari ni....ala comelnya...

Hari ini pula, aku turut sama mengambil anak2 dari sekolah...dari jauh lagi dah berlari anak2 ku ini mendapatkan aku...apahal pulak lah....Wahhh!!!! (for the second time), nama anak-anakku tercatat dalam buletin mingguan sekolah mereka sebagai best student bagi minggu lepas.. Kakak Azi pula dah dua minggu dapat sticker pakaian paling kemas (merangkap semua, dari atas ke bawah).... tapi sticker satu lagi melayang kena tiup dek angin, masa tu angin juga aku... (jgn mare ek Kakak Azi). Sebenarnya, pada setiap minggu sekolah mereka akan bagi student award , jadi tu yang budak-budak ni seronok sakan ke sekolah... (tapi mungkin lain sekolah lain caranya).

Nama Mizah di bilik 1 dan nama Azi di bilik 3 (nombor tu mewakili bilik, bukan darjah)
Award Kakak Mizah beserta buletin mingguan sekolah mereka (Masa ni award Kakak Azi belum dapat lagi, esoknya baru dapat)
Sticker 'NEAT' yang Kakak Azi dapat..ikon tu comel macam tuannya (sapa lagi kalau bukan Kakak Azi...hehe)

10 comments:

Azwan said...

tahniah....

Unknown said...

best kan cara sekolah tu build up interest budak2 nak ke sekolah..patut di buat kat malaysia la...takde la budak rasa malas nak pi sekolah yang pada diorg rasa bosan...kan..kan..so kak ida...balik malaysia nnt tu tugas kak ida memperkenalkan kat sekolah2 kat sini..hehehe...

Asmida said...

tahniah kak mizah dan azie.. kalau ibu dia rasa bangga... mak ngah dia pun turut rasa bangga tengok mereka gembira dapat award tue.. sudah tentu tok mak dia lagi bangga dgn kegembiraan mereka... Tahniah...semoga kejayaan mereka menjadi pendorong untuk sepupunya yang lain.....

fairullah_apai said...

emmm tahniah jugak dari pak ngah...

Nida n' Hanafi said...

Salam
Buat Ik Mis Je: Thanx, atas tahniah itu
Buat Admie: hehehe berat tu tanggungjawab...mmmm, kak Ida memang dah cikgu yang baik pun....memang terkenal pun kat sekolah...hehehe
Buat Asmida:Kak long doakan semoga semua anak2 dan anak2 sedara bjaya dalam hidup..aminnn
Buat Yu: thanx juga.....

Unknown said...

Cayalah anak2 abah...

Unknown said...

Lupa...cayalah juga pada ibu anak2 abah.

Teruskan semangat untuk ajar mereka tiap2 hari. Juga buat Kakak Mizah sebab tolong ibu ajar Azi dan buat Anis sebab tak kacau Kakak Mizah dan Azi belajar (sebab masa tu Anis sibuk kacau abah..hehehe)

Nida n' Hanafi said...

Hehehe.....cian abah dia kena kacau...takpe Anis, jangan tak kacau tau

syuhada said...

ckgu,skg dh kul 2 lbh kt sne kn?
msti dh tdo..
syok plak bce cite ckgu ni...
hehehe...
ape2 pn,thniah..
dh lwt ke?
pepe hl,ckgu emel kt www.daisy.blogspot @ www.whitelily.blogspot..
sy pn xthu jd ke x sbb sy main hntm je bt..
klau ckgu rjin,tlg r tgk2kn...
hehehe

Nida n' Hanafi said...

Syuhada...
apa khabar...macam mana result SPM baru-baru ni...harap planning masa depan betul2..jgn salah pilih bidang.