Sharing is Caring

Salam buat semua,

Entri hari ini unik sikit.... kami bukan buat entri baru, tapi kami post komen dari Oyis, untuk perkongsian bersama. Untuk makluman semua, Oyis ni rakan blogger kami yang sedang melanjutkan pelajaran di UK. Beliau memberi respond tambahan dua entri terdahulu (juga pada entri-entri sebelum ini) dan kami rasakan sangat baik untuk dikongsi dengan semua pembaca. Jom layannnnn.....

Entri Dunia Kejam!! Betulkah?
kanak2 kalo bab reka cipta nama ni, mmg kreatif hehe.

nama saya ni, mana pegi pon jd bahan. kalo di msia, norish karman la, noris staedler 2B la, dah lali, chuck norris la. apa nak buat, x leh nak sorok2 or pakai middle name sbg alternatif sbb mmg nama saya seketul tu je hehe.

kalo gi UK pon sama. walaupon peringkat org dah x ejek, manjang org ingat laki (norris nama laki kat sini). masa high school dulu (kami sekelurga ikut ayah buat PhD di UK jg masa tu), first day of school, saya dibawa pusing keliling oleh se-group lelaki. saya x fikir apa2, cuma lps tu bari saya tahu, cikgu ingat saya yg akan masuk sekolah tu lelaki, so dia mintak bbrp budak laki tolong tunjukkan saya around school. kesian sungguh. kaget budak2 laki tu sbb expect kena tunjuk2 kan budak laki, tp yg dtg budak pompuan, dah la x cukup inci, bertudung plak tu.

saya kalo booking apa2 saya usually letak nama saya ‘Nora’ supaya x konfius, especially teksi la. kalo book nama noris nnt dia tercangak2 tggu org laki yg naik, wlahal kita tercegat tunggu dia dpn mata ni ha. kalo tulis emel usually saya letak title Ms or Mrs kat dpn, supaya org tahu awal2 (tp esok kalo dpt title Dr org kembali konpius la opss berangan lebih sket hehe).

certa pjg2 bkn apa, just nak pujuk anakanda Mizah. share la citer ni dgn dia. let her know she’s not alone. saya jg membesar di kalangan kanak2 omputih, and i know it’s really tough, but what doesn’t kill you makes you stronger. or yg slalu saya pegang ialah, ‘sticks and stones can break my bones, but names can NEVER hurt’.

Ulasan - sebelum ke sini kami tak pernah terfikir nama akan menimbulkan kekeliruan. Tapi seperti komen Oyis, memang banyak kali mereka terkeliru.

Satu lagi ialah bin/binti. Kalau ke overseas anggaplah bin/binti tu sebahagian nama penuh kita. So kalau Abu bin Ahmad:

Abu - first name,


bin - middle name,


Ahmad - last name (Surname / Family name).


Penting terutama bila berurusan dengan pihak berkuasa seperti Immigration.

 

Entri Penipuan di Supermarket!!!
nak tambah lg satu point yg saya pernah baca. kalo perasan, lagu2 dlm suoermarket slow2 je, suh kita jln slow2 dan belek2 setiap item yg dia jual tu, untung2 terbeli. kajian ada buat, kalo psg lagu rancak, org jln cpt2 ikut rentak rancak tu, so lps amik item yg perlu, cpt2 keluar, rugi la kedai. mmg halus penipuan dia. kita mmg x perasan langsung kalo x dibagitau terlebih dulu

Ulasan - bila baca komen ni, baru kami sedar ada satu kedai "2 Dollar Shop", milik orang Korea kat sini selalu pasang lagu-lagu yang mendayu-dayu...rupa-rupanya tu sebahagian dari teknik penjual. patut ler masuk situ tak pernahnya belanja $2/-, sure abis berdollar dollar... hehehe

OK, moga kita dapat manafaat dari komen beliau dan juga komen-komen dari sahabat-sahabat semua.

Gambar kaki....  (suka-suka hati jer buat tatabahasa sendiri)





Daun mula mengering dan gugur ke bumi - Autumn terakhir kami di bumi NZ.. :-(