Kealpaan Seiring Masa...

Salam buat semua...

Kira-kira dua minggu lepas, ada sahabat yang post di FB tentang video di bawah ini. Tak tau kenapa...tapi lemah lutut dibuatnya bila melihat video tersebut. Jom layan, kalau buka ke link youtube, lebih banyak komen yang boleh dibaca.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mpBVzliw7lo&feature=channel[/youtube]

Kami cuba mencari justifikasi kenapa tarian ini boleh terjebak dalam majlis perkahwinan yang sepatutnya penuh dengan budaya tradisi yang asli. Namun kami gagallllllll....  Mungkin ada pembaca di luar sana yang boleh membantu. Baju tu pun satu, kenapalah perlu diikut pakaian barat. Kami ada banyak pakaian begitu, dipakai dikala suhu bawah 10 celcius, rasanya tu bukan suhu kat Malaysia kan.

Bila melihat video ini juga... teringat kami bila diaju pelbagai soalan dari sahabat berbangsa Inggeris tentang permainan Sepak Takraw. Dia pernah menonton perlawanan tersebut dan sangat kagum dengan kebolehan masyarakat kita dengan permainan tersebut. Tapi andaikata kami ditanya pula tentang perkaitan tarian ini dengan budaya masyarakat melayu....rasanya mau terkedu nak menjawab.

Tak tahulah apa nak dikata... Kalau bukan kita yang memelihara budaya Melayu..siapa lagi. Cuba lihat pula video ini, bagaimana mereka cuba membawa budaya mereka ke masyarakat antarabangsa. Mereka lebih berbangga dengan tarian dan budaya mereka. Walaupun kami pasti ianya dirancang dengan teliti oleh kumpulan ini, tapi nyata ianya dapat menarik minat masyarakat sekeliling....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pstu5huQT50&feature=related[/youtube]

Jom kita saksikan satu lagi contoh. Dibuat secara langsung oleh kaum Maori di Queen Street, persimpangan paling sibuk di NZ. Haka adalah tarian untuk menggerunkan musuh dan menaikkan semangat pejuang. Ternyata NZ berjaya menerapkan semangat Haka di kalangan penduduknya. Hinggakan ianya dijadikan tarian wajib oleh pasukan rugby NZ sebelum perlawanan. Kalaulah kita boleh membawa salah satu budaya kita hingga ke tahap begini, pasti ianya menjadi kebanggaan kita semua.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LqmHGS0YirE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dJAjoCx6Euw[/youtube]

35 comments:

ayu said...

ucualong said...

noen said...

ucualong said...

ucualong said...

achie said...

siti murni said...

~azatie~ said...

ucualong said...

ucualong said...

ucualong said...

sonata said...

oyis08 said...

ummi iman said...

nza said...

fuad ansari said...

ucualong said...

ucualong said...

izan ishak said...

ucualong said...

ucualong said...

al-lavendari said...

IntaNBerliaN said...

jemarisuri said...

fieda said...

kakcik said...

ucualong said...

ucualong said...

ucualong said...

daddy zuki said...

ucualong said...

rafflesia said...

rosaliza said...

PakLan said...

ucualong said...