Akar Yang Mencengkam Bumi

Salam buat semua...


Pastinya semua tahu tentang kepentingan menjaga alam sekitar dan kesan dek kerana kealpaan kita pada alam sekitar. Rasanya pasti semua orang juga tahu kempen-kempen yang dijalankan untuk meningkatkan kesedaran menjaga alam sekitar  di negara kita. Hasilnya.....ermmmm, masing-masing boleh menilai sendiri.


OK, jom kita lihat pula bagaimana cara kerajaan NZ menjalankan kempen menjaga alam sekitar. Pertamanya...kami seperti tidak pernah melihat kempen-kempen menjaga alam sekitar di kaca TV. Andaian kami....ianya tidak perlu, sebab menjaga kebersihan dan alam sekitar mungkin dah sebati dengan mereka semua.


(Nota di tengah.... kalau najis anjing peliharaan yang mereka bawa bersiar-siar pun mereka kutip, boleh tak pembaca bayangkan tahap sivik mereka?)


Baru-baru ini kami melawat salah satu kawasan hutan Kauri terbesar di NZ. Kauri ini adalah pokok paling berharga di NZ, ada juga spesis Kauri di Malaysia, namun kami tak dapat kesan apa nama pokok ini di Malaysia. Di negara empat musim, pokok-pokok lambat membesar, jadi kualiti kayu yang ada sangat-sangat baik.


Cukup sedikit info tentang pokok Kauri. Jom kita lihat bagaimana besarnya pokok Kauri terbesar di NZ dan bagaimana mereka menjaga kawasan hutan mereka.... Juga gambar-gambar kami yang diambil di Kauri Museum dan juga di Ancient Kauri Kingdom.




 Kami perlu membersihkan kasut dengan berus sebelum memasuki kawasan hutan ini bagi mengelakkan apa-apa yang tidak diingini dibawa ke dalam hutan.




 




 Kami diminta untuk menjauhi pangkal pokok bagi mengelakkan akar pokok terancam.





 Laluan masuk.





 Dahan pokok ni menghalang laluan, lihat bagaimana mereka membina sokongan kepada dahan ini. Rasa-rasanya kalau kat Malaysia dah kena potong dahan ni.





 Kami bergambar di hadapan "Lord of the forest", pokok Kauri terbesar di NZ



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MGIKyqgYBPw&feature=related[/youtube]



Video menunjukkan pemandu pelancong dari kaum Maori menyanyi untuk Tane Mahuta (Lord of the forest). Kaum Maori memang suka menyanyi.





 Ini pula "Father of the forest", pokok kauri kedua terbesar.





 Kalau malam hari, lepas tu letak lampu kat bawah...pastinya menakutkan..hehehe



OK, nampak kecil jer kan "Lord of the forest" dan "Father of the forest" tu kan.... Takdelah nampak besar sangat. Tapi perlu diingat, kami berada sekitar 30 meter dari pokok tu. Sekadar perbandingan, sekarang cuba tengok gambar Ucu dengan salah satu pokok kauri yang terdapat berhampiran tempat laluan. Halus jer nampak Ucu...Pokok ni kategori biasa-biasa je. Jadi tak boleh bayang betapa besar sebenarnya kedua-dua pokok "Lord of the forest" dan "Father of the forest" tu.


(Nota di tengah lagi...untuk mengambil gambar ini, Ucu telah melanggar arahan supaya tidak memijak akar pokok...syhhhhh.... Semua dilakukan bagi tujuan menunjukkan betapa besarnya pokok Kauri tu)




 Untuk pokok ni rasanya mungkin hampir 20 pemeluk.





 Di hadapan Kauri Museum





 Damar dari pokok Kauri, juga sangat popular





 Tangga ini dibuat dari pokok Kauri untuk salah sebuah hospital di sini. Berusia lebih 100 tahun dan kini ditempatkan di muzium ini.





Kerusi Kauri ini berharga $55,000 NZD....





 Tangga ini sebenarnya bahagian dalam pokok yang diukir sehingga menjadi tangga. Punyalah besar pokok ni.





 Lihat muzim sini... barang-barang boleh dipegang, bukan dipagar jauh-jauh dari pelawat.





Akhir sekali.... layan model-model tunggul pohon Kauri ni..hehehe