Walau Jauh Beribu Batu, Khazanah Lama Dilupa Jangan...

Dikala menulis entri ini, entah kenapa tanganku menggigil, hati ini rasa ingin melonjat sakan... jasad ini rasa ingin terbang di langit tinggi... hari ini kurasakan seperti musim spring tiba, walaupun sekarang sedang musim winter...huhu. Kalau nak tahu apa yang buat hariku berbunga-bunga pada hari ini... meh klik sini.


Bunga selasih jual di pekan
Dibeli pengiran bawa ke Chini
Terima kasih Nida ucapkan
Lantaran menceriakan pagiku ini..:)


Seperkara lagi yang ingin aku bicarakan (mentang-mentanglah baru menang pertandingan berbahasa....hehe), tentang barang yang lama dibuang jangan. Sebelum tu jom layan gambar di bawah.




Kiranya banyak jasa dan budi yang telah ditabur olehnya, dari jauh ia diterbangkan merentas selat dan juga benua... kini ia terus menyambung baktinya di sini. Lesung inilah lesung pertama yang kami gunakan sebaik sahaja aku melangkah ke alam menjadi isteri orang. Teringat pantun Pak Ngah tentang "andai dapat gading bertuah, tanduk lama letak di mana?"... sesungguhnya tanduk ini (@lesung), walau suatu masa nanti ditakdirkan gading bertuah dalam genggaman.. kenangan bersamanya tidakkan sirna dimamah zaman....  Begitulah juga dalam apa jua yang berlaku dalam kehidupan, yang datang dan pergi bersilih ganti.. namun janganlah jadi "Melayu mudah lupa"....:)


p/s: Andai dahulu rezeki dari Kak Cik dapat 2 fm lantaran aku menjadi pemenang tunggal pertandingan teka-tekanya, kini rezekiku dari Pak Ngah dari RM100 menjadi habuan.. kini dinaikkan kepada RM120.. Alhamdulillah, syukur padaMu ya Allah, rezeki buat anak-anak... Doa Nida semoga Allah terus melimpahkan rezeki buat Pak Ngah dan Kak Cik, dan semoga dipermudahkan segala urusan..ameeeennn




Salam Bersambut, Ukhuwah Bertaut

15 comments:

al-lavendari said...

jauhnya lesung tu mengembara. ibarat manusia, kalau berjasa akan di bawa ke mana sahaja dan dikenang sampai bila-bila.

tahniah sekali lagi, nida memang layak.

♥MAMASYAZA♥ said...

nak sambal belacan yang sedap, mesti ada lesungnye, tak sedap kalo main blend aje...tak kick le katakannnn...hehehehe

kakcik said...

Alhamdulillah. Itulah yang dikatakan rezeki. :)

siti murni said...

Alahai...jauh perjalanan lesung tu yer...
lesung yg dah lama dipakai ni lagi sedap dari beli lesung baru...

Ummi Humaira said...

assalamualaikum dik...

wah berbunga2 bicara ,seceria jiwa raga....
nanti pos kan sambal belacan tu balik ke Malaysia pula...

ummu muhammad said...

tahniah kak nida! suke bahase akak!

Zaitun said...

Tahniah Nida.

Jauh lesung tu berjalan sampai ke keluar negara.

en_me said...

tahniahnyer akak nida tewww.. gudjobb

F&Y... said...

Tahniah kak... :)

sonata anak kancil said...

salam - patutlah berat .... lesung pun turut terbang ke bumi Albany...

Terima kasih atas kesudian Nida untuk membawa Farahin ke rumah Nida...tak jauh dengan tempatnya...dia di Whitaker - di UOA...no nya ialah
+64220949315

BadRiza said...

Salam 'Alaykum wrt.

Maaf ye, saya sebenarnya hairan bila ramai orang Melayu sekarang mengatakan 'Melayu mudah lupa'..

apakah yang Melayu itu lupa? Yang bertambah pelik, bila yang berkata tu pun "Melayu' juga..lainlah macam saya separa Melayu :)

Melayu pada saya tidak lupa, jika tahu apa pengangan, dan yakin akan niat dan matlamatnya...

Sedih juga bila mengenangkan ada juga Melayu cuma pandai 'melabel' melayu lain 'mudah lupa' sedangkan tiada 'usaha' ke arah untuk membaikinya..(kalau benar Melayu itu lupa)

hanya bijak berkata, tp sempit akal untuk bertindak? Mungkin itu Melayu yang sebenarnya 'lupa', 'lupa' untuk membimbing/mengingatkan sahabatnya.

Wallahu'alam~

syieda_joy said...

jauhnya lesung tu bjln akk..syieda bile akk nk bwk..ngeh2...^_^

Nida said...

Pak Ngah:

benih yang baik akan menjadi buah yang baik....
Terima kasih Pak Ngah

Mamasyaza:
betul..betul...betul....

Siti:
Bukan taknak beli lesung baru, cuma sini mahal yang bangat dong...:)

Kak Chaq:
hehe.. Nida dah kick buat sambal belacan.. nak makan sendiri bolehlah..huhu

Ummu Muhammad:
Dah terlalu berkarat.. lama tak diasah...

Kak Cik:
Alhamdulillah... anak-anak datang bersamanya rezeki... Insya Allah

Kak zaitun:
Terpaksa kek... dah alang-alang nak pos barang, poskan sekali lesung tu.. nak beli sini mahal sangat...

en_me:
satu lagi kita tak pandai.. tak pandai ambil gambar macam awak..

F&Y
terima kasih.. rezeki anak-anak

Sonata Anak Kecil
Thanks kak, puas saya cari nombor Farihin.. ntah mana ler anak saya letak...

Fariza:
Pulokkkk dohhhhhh.... FYI nenek saya Cina..

Nisa' Azman said...

Congrats Kak Nida.. sy bgga ngan akak..heeee.. ^_^

Skinny Yash said...

Hi Kak, saya dok cari2 thru blog kot2 ada sapa2 duduk kat auckland..just nak info...mana nak dapat rumah sewa yang bole accomodate 8 orang ye.....ada contact x? terima kasih...