Ia Sudah Terlalu Hampir...

Kalau dulu aku pernah mengalami suasana gegaran gempa bumi susulan di Christchurch, kini pada 3 Mei lepas kami sekeluarga terlalu hampir dengan tornado.

Sebelum tornado@puting beliung menyerang kawasan kami, sudah tiga hari sebelum itu ribut kuat melanda. hati ini amat risau apabila mendengar bunyi angin yang sangat kuat. Dahan pokok di sebelah rumah aku sampai patah, nasib baik kereta kami tidak ada di situ ketika itu.

Ketika pada hari kejadian, aku di dalam rumah, manakala suami pergi mengambil anak-anak dari sekolah. Sesampai di rumah (3.30 petang waktu NZ), tornado telah melanda dan jarak kawasan yang terlibat dengan rumah kami lebih kurang 1 kilometer sahaja (berdekatan tempat universiti suami)... syukur kami selamat.

Malamnya anak-anak dah mula takut nak tidur di bilik mereka, so tidurlah kami berlima dalam satu bilik. Esoknya aku call mak, ingatkan malas nak cerita pasal tornado tu sebab taknak buat mak risau, tapi rupa-rupanya mak aku dah tahu sebab cerita kawasan aku dilanda tornado keluar dalam  berita tv Malaysia. Punyalah risau mak aku ketika itu...Alhamdulillah nasib baik kami dan rumah selamat... dan dilaporkan ada berlaku dua kematian akibat tornado tersebut.....

Antara kawasan yang paling teruk terjejas ialah kawasan tempat kami selalu membeli belah dan tempat kerja suami.... :(

Lihatlah youtube bagaimana tornado yang menyerang Albany..


Ini gambar dari area universiti suami..

(Sumber gambar dari Puan Bejau)




Salam Bersambut, Ukhuwah Bertaut

29 comments:

mamawana said...

Assalam Nida,

Yep, ada tengok kat tv. Teruk juga kerosakan yg terlibat. Moga semua selamat.

ASaDa RyutaRo said...

dahsyat.. semoga dijauhkan dari malapetaka n semoga sentiasa berada di bawah lindungan rahmat Allah.

takut lah nak keluar kalau jadi macam tu. huhu..

Ummi Humaira said...

salam Nida...

takutnya tengok gambar ianya mengganas....moga2 adikku n keluarga terselamat dr mala petaka tersebut..

amalkan 3x pagi n petang bacaan nie:
bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syai un filardhi wala fissamaa i, wahuwas sami 'ul a'lim.

Izan Ishak said...

salam kak nida...

lama izan tak singgah ke sini.

masyaAllah...takutnya kalau tgk tornado tu menyerang. alhamdulillah kak nida sekeluarga selamat...

Hamizah said...

alhamdulillah semuanya selamat..
ada hikmah jg saya x jadi ke NZ 3thn lepas..

Ena said...

Alhamdulillah.. akak & keluarga selamat..

bencana kat mana saje skrg ni kak..

nauzubillah.. moga kita semua dilindungi.. Amin

Nadiah Sidek said...

alhamdulillah akak sekeluarga tak apa2. nadiah duk sini kalau dengar angin kuat je pun mmg jadi takut

♥MAMASYAZA♥ said...

syukur alhamdullillah family nida sumernya ok, takutnya tengok gambar toronado tu....kat sini puting beliung sikit pun dah ketaq lutut

zue said...

sejak2 ni mcm2 malapetaka yg kita dgr skrg...semoga kita selamat hendaknya.

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

eeee...
takut nye...
jaga diri baek2 yew akak...

cemomoi said...

alamak sapa punya video tu kalut sampai tak puas nak tengok... kecil je tapi cukup menakutkan...

alhamdulillah selamat yea

Lana~Bulu said...

InsyaAllah semuanya selamat...

Zaitun said...

Alhamdulillah Nida dan keluarga selamat.Memang menakutkan kalau bencana alam berlaku semoga kita semua didalam lindungan Nya.

fotolumayan said...

saspen kanns.. uhuhu

Bro Adnan said...

TV mesia siap lagi Albany North Shore..very specific tuh.. syukur lah korang semua ok kat sana..Alhamdulilah..

maiyah said...

assalam..

syukur xde pape.. sy doakan moga sntiasa dlm lindunganNya

Oyis said...

horror nya! smg keluarga k nida semua dilindungi Allah...

Kak Rosaliza said...

assalam nida..akk pun ada tgk gak berita tu, tapi x sangka dkt ngan tmpt tinggal nida.

akk doakan semoga nida n famili dilindungi allah selalu..miss u nida, kak mizah apa kbr ya

lina_pg said...

alhamdulillah nida sekeluarga selamat.Semoga dijauhkan segala musibah

Nisa' Azman said...

nasib baik Kak Nida n famly ok. Korg jaga la diri baik2 ye.. N be prepared tau, rasenye Kak Nida kene tau preparation utk m'hadapi tornado in future..

fa10 said...

uish... mudah2an kita semua terpelihara dr mara bahaya..
take care!

Lady Lavender said...

semoga nida sekeluarga dilindungiNYA..take care nida & family.

alimaz kembara terasing said...

alhamdulillah kak nida dan keluarga tidak terlibat.....

Asmida said...

SYUKURLAH SEMUANYA SELAMAT.... ALHAMDULILLAH...

Ummi Hanie said...

masyaAllah...mmg menakutkn..
alhmdllh nida n family selamat...rahmat yg besar tu :)

Irfa said...

nida..
alhamdulillah awak n family selamat.citer pasal bencana alam/gempa bumi kat NZ ni jadi bahan gurau sy dan adik.maaf bukan gelak kerana gempa bumi tapi gelak krn perangai kami.

alkisahnya..2tahun lepas kami ke NZ percutian keluarga.kenangan semasa disana adalah yang terbaik.rasa macam nak pindha duk sana kerana kat sana sgt aman damai..maksudnya org2nya baik sgt.cuaca yg best.

so tiap kali ada berita kat tv ttg gempa bumi kat NZ sy dan adik mesti buat lawak 'sib baik sempat balik m'sia'.pdhal..kisah kami ke NZ dah 2 tahun berlalu.

next time kami nak ke sana lagi..
mmg tak puas seminggu je pegi dulu

siti murni said...

takut lah tengok photo tu...
syukur alhamdulillah..kak nida & family berada dalam lindunganNya..

a kl citizen said...

Semoga Allah melindungi nida sekeluarga

A y e s h a Ramlee said...

takut ayesha nak tgk video.. semoga segalanya selamat kak....