Percayalah Ibu...

Masih terbayang-bayang lagi saat Kakak Mizah ber'camping' di sekolah tahun lepas, keesokan harinya cikgu Kakak Mizah mengadu yang Kakak Mizah semalaman menangis nak balik. Kini pada tahun ini apabila diberitahu ada camping lagi dan ianya dibuat di luar sekolah, saat itu aku terus terbayang akan berguguran lagi ler deraian airmata Kakak Mizah ...hahaha... like mother like daughter homesick memanjang...
Kem Maynard diambil sempena nama pengasasnya..Joan Maynard

Kali ni aku dan hubby buat tak tahu jer, kalau dulu kami turut sama membantu packing barang2, tapi kali ni hampir 100% kami suruh Kakak Mizah buat sendiri. Bukan taknak tolong, tapi biar dia independent sikit. Pastu kalau dulu kami hantar sampai masuk ke dalam bilik kelas, ni kami hantar just depan pintu kelas je.

Malam tu puas juga aku pusing kiri kanan nak lelapkan mata, tapi tak boleh juga nak tidur, sebabnya AKU RINDU KAKAK MIZAH...uwaaaaaa. Aku dah terbayang mesti Kakak Mizah menangis rindu kat kami.... kesian anak ibu.. Tak sabar nak tunggu esok, nak peluk Kakak Mizah kuat2, rindu bangat aku sama anakku (cehhh macam setahun berpisah..hehe). Tup..tup.. esoknya aku tengok Kakak Mizah happy je, macam takde apa2 yang berlaku..

"Kakak menangis tak malam tadi?" itulah ayat pertama aku sebaik sahaja Kakak Mizah masuk ke dalam rumah

"Tak pun, kalau boleh Kakak nak stay lama-lama kat situ... best bu, ada banyak glow worm (kunang-kunang) "... aku macam tak caya je.. ye ker anak aku ni..

"Ye ke Kakak? Tak cayalah ibu"

"Percayalah bu...Kakak tak nangis pun.... cuma kakak lapar sangat ni sebab kat situ kakak hanya makan sayur je, sebab nak makan yang lain takut tak halal"..hahaha, memang lapar bangat anak aku masa tu.. berpinggan-pinggan nasi dia mengadap...

Kalau nak tahu, inilah kali pertama kami memberi kepercayaan pada Kakak Mizah untuk bawa kamera yang berharga RM1300 ke camping (DSLR tak diluluskan lagi untuk bawa... hubby sayang wooo) ... nak ajar dia bagaimana sifat bertanggungjawab dan sayangi harta.. (lagipun pelajar2 dibenarkan bawa kamera ke khemah tapi di bawah tanggungjawab sendiri)... so layan je ler picture2 yang sempat disnap oleh Mizah dan kawan2nya...
Di depan pintu kelas.. sebelum berangkat ke Kem Maynard

Kawan2 seangkatannya

Jungle tracking


Ni nak berkongsi cerita gembira bersama kalian. Sempena nak masuk autumn ni, cuaca pun dah mula sejuk.. maka hati aku pun sejuk memanjang je laa ni.... antara faktor2 yang menyejukkan hati aku ialah:

Tahniah buat Kakak Mizah.... jadilah contoh yang terbaik buat adik2...





Salam Bersambut, Ukhuwah Bertaut

22 comments:

~ نورحياتي ~ said...

wahhhh..tahniah kak mizah!!

ternyata kak mizah leh bole berdikari uda..

sy pon x bwa kamera mcm tuhh..hehehehe..

tahniah! :)

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

sis kene percaya kan kak mizah...
die dah makin matang la tue...
keep up the spirit kak mizah...

Ummi Humaira said...

salam Nida..

wah dah berani kakak Mizah yer ,tak nangis lagi ,cantik lak dia amik gambar .

anak kedua kak chaq pun hari ni ada kem gak kat sekolah dia selama 3hari . ni sunyi ler ni dia tak der ,kalu ada kat rumah dia yg selalu buat kecoh ,usik adik2 .
tahun ni kali kedua gak dia ikuti kem pengawas ni.. tp dia dah besar.

kita tunggu cerita anak kak chaq plak nanti , Ahad baru balik

Ena said...

wahhh.. anak akak dah besar la kak.. nak berdikari upenyer u.. nampaknyer ibu nyer yg rindu2an..hehehehe.. camtu lah kan.. ibu selalu ingat kat anak x tahu lah anak dah besar esok camner.. harap akan ingatkan ibu bapanya walau dimana mereka berada kan!.. hu3x..

Tahniah juge buat kaka Mizah.. pandainye..

Nadiah Sidek said...

hihi..sangkaan ibu meleset ek. kakak mizah dah besar la tu, takde la dia nangis lagi gi camping. btw, congrats mizah for the certificate! ;)

cemomoi said...

huuu bakat si cilik, lepas ni bley la bukak blog sendiri... tak laku dah mama dia punya blog

a kl citizen said...

maksudnya dah makin matang lah kakak mizah ni ya..
tahniah

mamawana said...

Salam caiyang....

Kak Mizah makin besor makin bijaknyer...

Ummu Ammar said...

Kadang2 kita kena biasakan anak2 berdikari supaya mrk lbh independent dan pandai bawa diri..mcm akak selalu x senang duduk kalau anak ada aktiviti di luar dgn guru contohnya..sedangkan en hubby lebih cool..agaknya naluri seorg ibu gitu la kut..

tinta kasturi said...

salam puan

wah, brape umuq kak mizah ni? baguih tul la pendidikan melalui pengalamn macam tu

hazeleyed lady said...

Ass-salam dear sis Nida

Pravo...Kak Mizah is your big girl now...and you should be proud of her.
Salam dari kak Hazel buat kak Mizah ok.
Good day.

fAiRuLLaH's de GrEaT! said...

bagus bagus.. pandai mizah amek gambar.. gambau cantik2 .. nanti leh ikut pak ngah balik msia gi camping ngan student poli pak ngah

pak long said...

salam buat tuan umah...
waaa..hebat kak mizah ni...pak long bagi 5 bintang...pasni harap ada ent3 menarik mengenai kak mizah....kim salam buat kak mizah..

LanaBulu said...

Fuuhhh..
Anak dok syok kat sana.. mak dia pulak yg meleleh nih kat umah..ape kono eh jang...?
Tuu laa. dulu asyik dok perap bawah ketiak mak saja..sekarang mana tumpah nya kuah kan...heee
p/s- anyway tahniah buat kakak Mizah..ikhlas dari abang Pak Lan..
hhmmm..hee hee

ch@ said...

abg PakLan? ades...Tahniah buat kakak Mizah ;) cengeng la ibu kakakMizah tu...kakakMizah dah besarkan? happy la ngn kekawan ;)

azieazah said...

Ya, Kak Azie masih ingat kisah Mizah menangis malam hari masa camping di sekolah. Cikgu dia yg bagitau pada Nida..

wahhh kali ni dah tak nangis yer.. tanda dah semakin matang. tahniahhhh...
tumpang sejuk hatiii.. bangga woooo...

maiyah said...

tahniah.. wah sronok nya kakak

Syuhada Kamal said...

salam kak nida,

kak mizah dah boleh berdikari rupenye...dah besar dah..biasala ibu n anak, camnila perasaannye kan kak...risau je ngan keadaan anak..papepun tahniah wat kak mizah!! insyaallah boleh jadi contoh buat adik2..:)

MAMASYAZA said...

sama cam su, macam tak harap ja kalo anak2 nak berjauhan, risau sgt..hari2 asyik dok teringat...tapi apapun kita kena lepaskan jugak...insyaallah sebenarnya ok ja...kita kat umah yg dok terkenang2...depa kat sana...ok ja..happy...hehehe

siti murni ishak said...

salam kak nida..

kirim salam tahniah buat mizah..:-) besar dah rupa nya..mudah2an dia jadi contoh terbaik utk adik2 nya..:-)

Ain said...

tahniah untuk kakak mizah.... moga terus cemerlang dalam apa jua bidang yang diceburi....

nida sama cam ain, kita yang terlebih rindu kat dorang, sedangan dorang relaks jer kan....hahaha....

shaniza said...

Salam..
Tahniah utk kak Mizah yg dah boleh berdikari dan beranikan diri. Memang seronok pergi camping ramai2. Tahniah sekali lagi...