Korek dan Korek Lagi!

Kalau dulu kami pakat ramai2 ke Shakespear Park pi cari cockles, tapi semalam kami pi serang Coromandel Park pi cari mussel pula.. tapi sadly to say, puas aku berbasah-basahan dan menahan ombak yang menghempas ke badanku ini namun seekor mussel (kupang) pun hamba tak ketemui... malah tangan hamba yang runcing (hahahaha.. perasannya) ini habis luka2 terkena batu karang dan batu2 kecil di dalam air.

Pemandangan tempat kami pi cari mussels tu.. cantikkan? (masa ni jam menunjukkan pukul 4.00 petang.. air sedang surut)

Kat Coromandel ni bukan setakat terkenal dengan kupang malah segala jenis seafood ada di sini, jadi tak hairan ler hampir sepanjang perairan di kawasan ini ada sign board dari Ministry of Fisheries NZ yang menyatakan limit tangkapan bagi setiap orang, kadang2 mereka buat spotcheck tau.... (so dapatlah sedikit mengurangkan kepupusan hidupan akuatik ni..betul tak?)

Sini banyak oyster (tiram) tau.. tapi aku tak ambil pun, sebab tak pandai nak makan..hehe

Tapi ada satu cerita yang lagi sedih... uwaaaaaaa (nangis dulu), masa tu aku terlupa yang kameraku ada dalam poket baju. Puas ler aku duk berendam dalam air laut tu, dah nak dekat sejam baru aku perasan kenapa kocek aku berat.. Tulah khusyuk sangat duk berendam sampai lupa kamera kat dalam kocek (nasib baik bukan kamera dslr hubbyku yang berendam.. kalau tak mahu seminggu tak lalu makan..hehe). Ni kameraku itu masih didalam keadaan berhibernasi, takleh on lagi sebab dalamnya masih berair.. harap2 ok ler hendaknya... aminn (jangan berkarat sudah ler:-( ).

Masa ni cuma dapat cockles je
tak puas hati.. nak pi lagi jauh..
Budak2 sibuk cari anak ketam bawah batu..hehe
Anis meragam masa ni, taknak main air.. grrrrr
Dapat tak ketamnya?

Walaupun kami tak dapat mussels tapi kami dapat banyak pipi dan cockles (macam kepah), kalau nak ikutkan memang banyak lagi aku boleh dapat, tapi sebab kes kamera aku tu ler, niat nak korek cari pipi dan cockles lagi terus terbantut.. sedih tau....
Inilah hasil tangkapan Anis... lagi besau, seminggu punya lauk..huahuahua
Mussel di belakang, pipi di kiri dan cockles di kanan
Rupa2nya kalau nak cari kupang ni, kena pi ke tengah laut lagi, pastu kena guna goggles sebab nak selam cari kat dasar. Ini kami duk cari kat gigi air je, mana ler nak dapatnya..hehe. Nasib baik ler ada group orang Moari ni (Moari kot..) yang baik hati bagi kami seorang satu mussels ni, boleh juga ler kami jamah :-).

Ini ler rupanya musssel (kupang) kat Coromandel ni... siapa tahu yang mana jantan yang mana betina ek?

Acara selepas kemuncak..makannnnnnnnn!!!!!!

p/s: nak tahu apa yang berlaku sebelum kami ke Coromandel.. apa yang menarik tertarik kau memang da boommmm... haa kalau nak tahu silalah klik sini ye.. jangan malu2 buat macam blog sendiri..hehe

21 comments:

cemomoi said...

huawawa berjaya gak jd org pertama:
ada soalan mesti ada hadiah:
nak teka mana jantan n mana betina: yg beso mesti betina, yg jantan tak beso sbb sokmo jaga badan kontrol hensem
err gamat tade ke

Mama-Danish & Sarah said...

sedihnya kamera terendam dalam air....huhuhu...

cantik sungguh pemandangan kat sana ya...

kakcikseroja said...

Salam Nida..

kamera tu dah ok ke? :)

cockles tu macam remis ye?

Nida said...

cemomoi..

Adeiii... sakitnya perutku gelak sakan nih...hahahahahahahaha... cehhh kontrol hensem konon, tak cukup makan ada ler...hahahahahahahahahaha

p/s: nak hadiah ek... nnti saya buat pertandingan sapa paling hensem..

Nida said...

Mama Danish n Sarah:
tulah.. sedih ni tau... isk..isk..isk..

meh ler sini, boleh Nida ajak cari kupang kat sini

Nida said...

kak cik seroja:

belum lagi kak.. takut nak bukak..

cockles tu macam kerang (tp tak semanis kerang macam kat Malaysia) pipi tu macam remis.. (ada org panggil lala)

Nana said...

wah beznye tangkap sendiri & makan fresh2 gitu

kak mmg lawa la view dia

LanaBulu said...

Kupang yg besar tu adalah jantan..dan sebaliknya..

lain kali boleh lah menyelam cari mentarang pulak..

Nurimo said...

Seronoklah cari kupang,cuaca tak panas,dok sehari pun tak apa.Lagi pun pemandangan cantik.

Mek2 saleh tak cari kupang juga ke?

Kalau kat sini hangus kulit.Panas tak sempat pukul 1100am dah lari cari tempat berteduh.

Nida said...

Nana:
tu yang seronok.. makan hasil tangkapan sendiri..
Akak ingatkan akak yg lawa... rupa2nya view laut..hehehehehe (gurau je ek)

Nida said...

LanaBulu:
haaa... pandai pun.... kalau tak jantan mesti betina.. begitulah sebaliknya...
Metarang? Ada rupa macam memerang tak?

Nida said...

Nurimo:
Ramai gak mek2 dan mat2 salleh yg cari kupang, tapi kami cari port tak ramai org..hehe

Sini tghari je ok ke pantai sebab tak berapa sejuk, klu pagi atau petang kenalah diriku pakai baju berlapis2..

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam nida....pa habaq....best no berendam sampai terlupa kamera dalam poket.....huhuhuhu kalau saya mau keriaw seminggu....uhuk....ciut2 la anak2 nida...

ArissaPutri... Moment in My Life said...

jangan sedih sedih pasal kamera tuh ... biar dia berhibernasi kama sket ..baru try on..insyaallah pulih la camera tuh..

p/s: bateri nya perlu dikeluarkan

shaniza said...

Salam..
Bila air surut baru dpt cari siput.. sama mcm org dok cari mentarang di Kuala Perlis. Bila air surut boleh jln sampai tengah laut.. sayang, tiap kali masa ni lupa bawa kamera..
Makan siput bakar fresh memang sedap n manis...

Syuhada Kamal said...

bestnye kak..teringat sy ms kanak2 dulu selalu cr remis time musim dtg n sungai surut..mcm pesta gitu..:)

pasal kamera tu hope takde papela yer..

Nida said...

Alimaz...

kembang ler hidung anak2 klu mereka tahu kena puji..ahakssss

Ni pun asyiok termimpi2 je kamera tu... sob..sob..sob

Nida said...

Cik Na:
tak sempat nak cakap ngn hubby biar lama sikit berhibernasi dia dah on kan semalam..hmmm.... pastu dah tak dapat detect bateri...

Nida said...

Kak Niza:

Kalau akak bawa kamera jangan lupa simpan dalam keta dulu tau sebelum cari mentarang.. takut jadi macam kes saya nanti..hehe

Nida said...

Syuhada:
Remis... bentuknya macam pipi kalau kat sini... cuma pipi besar sikit.
Harap2nya begitulah..aminnn

香魚烘蛋Tata said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社