reVISIT: Bersihkan Politik Negara?

Salam buat semua,

Kisah ringkas tapi signifikan tentang senario politik kita dari kacamata anak kecil....

Mungkin sekitar 4 bulan yang lepas.... anakanda kami yang paling kecil (buat masa ini) bertanyakan soalan ini......

Anak: Abah, Ibu... kenapa banyak sangat flags?
Ibu: erkkkk... (sambil tengok abah dengan harapan si abah akan bagi jawapan)
Abah: erkkk... (sambil terus memandu dan terus melihat jalan di hadapan sambil garu kepala)

Tak sempat kami memberi jawapan, si anak bertanya lagi....:

Anak: Which one is bendera Malaysia, blue or green?
Kami: erkkkkkkkk (lebih panjang)

Lalu si abah kemudiannya menjawab dengan panjang lebar, begitu ilmiah jawapannya sambil si ibu turut terkebil-kebil cuba memahamkan. Namun tidak kami sangka si anak memberi jawapan lebih kurang begini.....

Anak: If I ruled this country, Anis taknak kasi sapa-sapa pasang bendera sepah-sepah...
Kami: erkkkkkkkkkkkkkkkk (lagi panjang) 

(sumber gambar: Berita Harian - tak perlu kot kami up gambar sendiri, sama jer rupa dia kat satu Malaysia...hehehe)

Itu kisah 4 bulan lepas, sekarang ni bendera dah makin banyak... rasanya tunggu masa jer akan ditanya lagi soalan yang sama... apa pulak ler kami nak menjawabnya.

Nota kaki: Politik gaya Malaysia vs Barat...jengah entri lama kami di sini


8 comments:

Marya Yusof said...

Eh, dah ade entry baru! hehehe.... Yg baik kita patut bawa pulang ke negara sendiri sbg contoh! sebab itulah kita digalakkan ke luar negara supaya buka mata & minda kita kan... appreciate or depreciate our own country? ;))

Bab politik di Malaysia, saya mmg angkat tangan... tp bab lain saya sgt merindui tanah Malaysia... :)

Tahniah Nida! Ramai juga blogger yg 'join the club' hikhikhik...

Nida n' Hanafi said...

The best "club" ever...hehehe

Kakcik Nur said...

Mungkinkah akan menjadi catatan 'hari ini dalam sejarah' bila Parlimen Malaysia akan bubar dengan sendiri kerana masih belum nampak 'tanda' ianya akan dibubarkan oleh PM? ;-)

Nida n' Hanafi said...

3-4 bulan lepas bendera dah naik, mungkin tu tandanya...lepas tu naik lusuh tak jadi jugak. sekarang dah tukar bendera baru...petanda yang sama sekali lagi. tak taulah pulak kalau nak tunggu lusuh lagi sekali...hehehe

Murni Alfathunnisa said...

ye..betul..semak otak jugak. masa untuk dengar macam-macam kempen..sweet talk kah semata-mata. sudah la begitu, kami ni terpaksa juga menahan stress..assignment kedua sains politik berkisar tentang analisa pilihanraya akan datang...oh mai...huhu

azieazah said...

Walaupun sudah ada undang-undang tenntang sepahkan bendera dan kain rentang parti, tapi manusia tetap manusia. Mudah lupa dan tak takut pun dgn undang-undang tu...

Jemarisuri said...

kak kt mana tu...dh demam PRU ni...^^
singgah blog baru akak..baru tau...hehe

Ummu Muhammad said...

ohhh tak saba nk mengundi nih!