Astrography? Apa pulak tu....

Salam buat semua,

Tahukah anda (baca ala-ala hari ini dalam sejarah..hehehe) bahawa bulan dikatakan 14% lebih besar and 30% lebih cerah pada hari semalam? Kami pun tak pasti, tapi menurut mereka yang pakar, itulah yang berlaku. Kalau rajin boleh layan youtube dari NASA ni...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nk5gQ6zEz4M[/youtube]

Kami sekeluarga pun memang minat melihat bulan serta bintang dilangit. Banyak juga persoalan yang diajukan oleh anak-anak mengenainya, ada yang kami mampu jawab. Tapi bila dah tak mampu nak jawab...kami suruh mereka google dan terangkan kembali pada kami...hehehe.

Semalam juga kami berdua tanpa anak-anak yang ditinggalkan di rumah, mencuba nasib memacak tripod untuk mengambil gambar bulan yang dikatakan lebih besar dan juga lebih cerah ni. Hajatnya hendak mengambil bulan terbit, iaitu sekitar 10 minit sebelum waktu maghrib kat sini. Namun...apakan daya, awan teramat tebal menyebabkan hasrat kami tidak tercapai.

Namun kami tetap bersyukur. Walaupun kami gagal semalam, dua hari sebelumnya kami berjaya merakam gambar bulan walaupun ianya tidak mengembang penuh. Anak-anak sangat gembira kerana dapat mengambil gambar bulan tersebut. Lihatlah aksi Azi dan juga Anis.... gambar Akak Mizah tak diambil sebab lepas dia mengambil gambar, terus kena basuh pinggan..hehehe (kejam betul mak bapak dia).



I want to be an astronaut... kata Azi





Ibu... I want to go to the moon..pleaaaaasssseeeee (adeiiiii)





Inilah hasil dari kamera kami.......



Harap-harap satu hari nanti kami dapat memiliki teleskop untuk menikmati keindahan alam di luar sana, dan mana tau ada rezeki dapat ambil gambar di luar jangkauan mata kasar....


sumber: http://soldersmoke.blogspot.co.nz/2011/11/backyard-solar-astronomy.html


Horsehead Ha LLRGB450 120 120 120 110 120


Sumber: http://www.pbase.com/gregbradley/image/108303578


p/s - untuk mereka yang minat dengan astrography, mungkin website ini berguna untuk bantu setting camera anda.