Baik Punya Projek...

Setelah projek solok lada berjaya dihasilkan, kini projek kedua menyusul. Beginilah gayanya hidup di perantauan, bila tekak teringin nak makan nak tak nak terpaksa ler buat sendiri sebabnya mana ler ada kedai yang jual benda2 ni semua. Itulah hikmahnya duduk jauh2 ni, dari tak pandai masak terus jadi expert..hehe (ye ker???? ). Tapi apakah benda itu? Kalau nak tahu silalah saksikan gambar2 di bawah ini ye..layannnnn.

Ni ler rupa ikan Selayang laut Auckland ni... Amacam cute tak? :-) [Thanks ye abang Shukur dan Biha sebab sudi sponsor ikan2 ni]

Orang2 kuat projek Keropok Lekor Perantauan, tanpa kami tak akan berjaya projek ni...chewaahhhh...

Isi ikan yang telah dikisar kemudiannya dicampurkan dengan tepung sagu + garam + lada sulah ye tuan2 dan puan2 sekelian.

Kemudian buatlah bentuk ikut suka hati tuan punya badan yang menggentel dan menguli.

Amacam??? Ada rupa macam keropok lekor kat Malaysia tak???

Apalagi... makan kasi licin, balas dendam setelah setahun tak jumpa keropok lekor ni..hehe

"Ibu, nanti buat lagi ek?"

p/s: aku dah ada idea konsep pertandingan yang akan ku buat nanti, tapi kena tunggu kertas kerja diluluskan dulu ye..hehe.. Tunggguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu


Salam Bersambut, Ukhuwah Bertaut

33 comments:

Nurimo said...

Kalau orang berutung,apa-apa sentuh pun jadi korja,sentuh ikan jadi kerepok,sentuh cili jadi sorok lada.
Kalau kat Teganu kita,orang panggil kerpok gotel.

Maklumlah dah jauh,nak makan sedap pepandailah..he..he...

pak long said...

salam...
nampak fress jer ikan tu.....kena la cara menu terbaik..sah sedap hingga menjilat jari...

Syuhada Kamal said...

terliur lak tgk keropok lekor tu..yummy! akak nak wat contest yer..nak join gak ni..hehe

Ummu Ammar said...

Mcm keropok Losong la..Jgn tak tau..akak ni orang Losong tau..tgk pada rupa kerepok tu, dah ada ciri2 nyer..tu blum rasa lg tuh..mesti sodap!

cemomoi said...

wa dah kira bley bisnes kat mat saleh ni, promote kopok leko kat sana keh

azieazah said...

Ramai sekali orang kita yang merantau di negara orang, menjadi pandai masak kerana rindukan menu yg serasi dgn tekak Melayu...

gitulah, bila sudah terpaksa segalanya dilakukan juga dan akhirnya menjadi kemahiran yang tidak pernah terfikir pun sebelum ini nak cuba buat...

tahniah NIDA...

Nadiah Sidek said...

akak, pos sini sikit! :)

IRIS said...

Salam Kak Nida...

Wah....keropok lekor buatan sendiri kelihatan lebih menyelerakan ni.

Suka yang dari Terengganu tu

Nana said...

wah nampak pon sodap bez kan gotong royong ramai2 msk kopok leko.at least trubat gak kan rindu ngan masakan malaysia bila ada geng2 mcm ni

ni klw jual ni kopok leko tg lumpur pon kalah ni hehehe

Ena said...

Wallammak!!.. caya la kak.. memg best tu.. wat kopok lekor di perantauan!.. org kat sini pon x buat sendiri.. memg nampak best la.. fresh lg..

Mybabah said...

Salam Nida. Apabila perut kosong dan tengok pula keropok lekor buatan sendiri yang menyelerakan, terasa nak terbang ke Terengganu. Saya tak pasti sama ada Nida tahu keropok losong. Saya rasa sekarang ini, keropok losong lebih popular daripada keropok lekor. Lagi lembut dan sangat disukai oleh orang tua-tua yang tidak bergigi (?). Lebih banyak ikan daripada bahan-bahan lain. Sosnya pula "meletup" gitu...

LanaBulu said...

Nasib baik pi merantau..dapat jugak belajar memasaknya..
Kalau tidak asyik dok bawah ketiak mak je lah tu.. (silap2 kat Malaysia..kaum teman juga yg nak kena masak kat umah tu..hee)
anyway..tahniah sbb berjaya buat keropok leko tu walaupun tak sedap..!!! (sbb tak bagi rasa)
Tahniah lagi sekali..

shaniza said...

salam..
Nampak sedap juga keropok tu. Lepas ni nk buat projek apa pula? (mcm projek berbillion ringit pula bunyinya)

Ain said...

macam tak caya jer boleh makan kopok lekor kat obersea...

kalau meniaga mesti laku kan...

ain yg kat ganu nie, sekali pun tak pernah cuba buat kopok lekor sendiri...

tau tunjuk jer tiap kali nak makan....

CuTeMiUt78 said...

bagus tu.. heh.heh..heh.. best kan bila dpt buat keropok lekor sendri.. puas makan

Nida said...

Nurimo:

Tulah pasal... bila dah jauh, semuanya jadi pandai.. tapi Nida rasa bila balik Malaysia nanti rasanya main pakai beli juga kot..hehe

Nida said...

Pak Long:

Ikan tu ditangkap tak sampai 24 jam.. bukan setakat menjilat jari dah Pak Long, sampai menjilat pinggan pun ada..hehe

Nida said...

Syuhada:

Join tau.. tapi lambat sikit ler.. sebab kertas kerja tak approved lagi ni

Nida said...

Ummu Ammar:

Keropok Losong memang sedap... selalu beli juga, dulu saya KPLI maktab Baru Rakit

Nida said...

Cemomoi:

Idea yg menarik.. tapi nak buat keropok ni leceh juga rupanya..

Nida said...

Kak AZie:

Bila dah jauh, segala2nya boleh.. tapi takut bila balik Malaysia nanti jadi tak boleh semula..hehe

Nida said...

Nadiah:

Pos keropok yang akan menjadi kulat akhirnya..hehe

Nida said...

Iris:

Akak pun suka yg dari sana... banyak ikan dari tepung

Nida said...

Nana:

Bila dah ramai2 seronok jadinya.. yang berat akan menjadi ringan..

Tg. Lumpur..rindunya nak pekena ikan bakar kat sana

Nida said...

Ena:

Akak rasa bila dah balik Malaysia pun akak akan main tunjuk kat kedai je Ena..

Nida said...

Babah:

Saya tahu mengenai keropok Losong tu sebab dulu saya blajar di Maktab Batu Rakit.. sebelum balik Johor wajib singgah beli keropok kat Losong tu.. memang sedap... byk ikan dari tepung

Nida said...

LanaBulu:

Hehehehe... mana ada duk bawah ketiak.. busukkkkk maaa..hehe.

Nilah hikmahnya duk jauh2.. barulah tahu segala (tak semuanya pun)

p/s: teman di sana pandai masak ke?

Nida said...

Niza:

Berbillion tu kak..hehe..

Ntah ye.. projek mega apa pulak lepas ni ye.. akak ada idea tak?? :)

Nida said...

Ain:

Kat sini baru pandai nak buat sendiri Ain.. klu diriku masih di Malaysia macam Ain jugak ler gamaknya, main pakai tunjuk je :)

Nida said...

CuteMiut:

Betul tu.. tapi part nak siang isi ikan tu yg leceh...

Hamizah said...

wah!projek keropok lekor juga..best tu.pakai ikan fresh ke?

hamzah@al-lavendari said...

rasanya sama tak dengan keropok lekor ikan tamban atau kerpok lekor Losong ?

NURUL IZZA said...

maksuuuuu..nk cikit,...