Pesanan Buat Diri

Saat berjauhan begini, kerinduan selalu menerpa. Kadang kala tangisan boleh meringankan sedikit kerinduan yang ditanggung. Terlintas di fikiran, mengapa aku perlu menangis? Mengapa? Tiada jawapan...ku tanya lagi...mengapa aku perlu bersedih? Aku hanya insan biasa, punya naluri perasaan...perasaan yang tak mungkin dapat aku asingkan..ia hadir tanpa dipaksa, tanpa jua diundang. Kerinduan yang begitu menyeksakan, hanya Dia yang mengetahui....Moga aku terus tabah mengharungi dugaan hidup di perantauan ini...

Firman ALLAH SWT
“Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya).” (Surah Al-Balad: 4)

“Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, DIA datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah hendak memberi kita pelangi yang cantik”

“Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu.”

“kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi”


2 comments:

Hanafiah said...

Semoga hidup kita di sini dipermudahkan olehNya, insya'Allah.

Nida said...

Insya Allah