Hakikat Kehidupan

Saat berjauhan ni, rindu pula aku kat anak-anak pelajar di SMK Pandan...kadang-kadang aku teringat akan perangai-perangai mereka...buat aku senyum sendiri.. Aku cipta sajak ini khas buat anak-anak pelajar di mana-mana jua.....janganlah mudah mengalah.. (sori, belum dimurnikan..taip apa yang terlintas difikiran)

"Aku tak mampu menggapai bintang
Aku tak mampu meredah lautan api
Aku tak mampu menongkah badai bergelora
Aku tak mampu mencorak nasib"
Itulah hakikat kehidupan
Hidup atas alasan-alasan

Untuk apa hidup?
Andai makan disua orang
Andai tersungkur bangkit tiada
Di atas ranting rapuh kau berpaut
andai itu yang kau pilih
rebah ke bumi menanti hari

Sedarlah pertiwi harapan bangsa
Perjalananmu masih jauh ke hujung
Bangkitlah mencari harapan
Basahilah dunia gersangmu
dengan alur ilmu yang luhur
Dengan lajunya kalam menari
kau bertinta
mengota janji dan impian
pada sebuah nama "cita-cita"

Andai gawat singgah bertamu
Mari berdepan!
Sanggahlah dengan kebijaksanaan
dan atas semangat ampuh terbina
kerna kaulah pejuang
pada cita-citamu
pada impian dan harapan
dimasa hadapan
Lantaran itulah hakikat
kelangsungan hidup yang sebenar...

10 comments:

Hanafiah said...

Teringat Ida baca sajak depan ratusan orang di Dewan Anuar Mahmud, UKM... meremang bulu roma mendengarnya.

Nida said...

hehe....masa tu tak nampak orang dah...maklumlah pinar mata kena lampu spotlight...

insan biasa said...

slm...
cikgu ni syuhada..
smpai ht xde pn gmbr kteorg... :(
maaf lmbt sms ckgu,hehehe..sbuk kje..
sht ke?
mcm mn kt sne?mst ckgu mkin cntik n putih kn??:)
sy xpndai htr emel,sy tggl dlm cment r eh..hehe..
sy dpt A1 sn,yti ngn enul kedit..terer x ckgu?hehe
dieorg je yg sy thu,yg laen kdkut nk kcthu...
sy doakn ckgu sht n slmt kt sne..
tanks ats sjk 2..
psl bks aladin 2,blhla ckgu import kt mlysia ps2 jual,hahaha..
k la ckgu..nnti sy sms lg ye..
ni no tefon sy,0136767699..
hehe,sje kc..
thu,ckgu xkn cllnye..

insan biasa said...

slm...syuhada lg ni..
esk sy bke kul3 wk2 msia eh..
ckgu bke r jgk..
k la ckgu,gud nite.. ;)
kem slm kt ank2 ye,exspcially anis..

Nida said...

salam syuhada..
terharu saya awak ingat saya lagi.. Wah..tahniah sebab sains dapat A1 terer awak n cikgu sains awak ek (hehe). Kalau boleh saya lagi nak letak gambar semua anak murid saya, tapi itu je gambar yang saya ada, itupun mereka send kat sy dlu masa kat Pandan...gmbar kelas awak langsung saya takde tau... :-(, Alhamdulillah saya sihat, harap awak pun gitu....tp jgn sihat mcm buffalo udah ler (jgn mare ek)....doa saya semoga awak bjaya dalam hidup..kirim salam saya buat fmily, yati n enul ye serta kawa-kawan dari kelas 5 Cekap dlu....

insan biasa said...

klau sy jmpe bdk2 kls sy smpaikn slm ckgu ye..
oo,ckgu ingt lg kt buffalo 2 ye...
ckgu 2 jgn tlbih sht cm die dhla,mklumla dh jd suri rmh skg... =)
hehe,terer btul ckgu sn sy 2...

Nida said...

hehe....jgn benci sangat2 kat buffalo tu, nanti rindu lak kat dia.. rindu sbagai teman (jgn mare)..
Nanti jgn lupa masukkan cerita awak kat sana dlm blog awak tu..boleh saya komen bnyak2..maklumlah sesekali jadi pengkritik tetap..huhu

syuhada said...

ade cite skit2 dh...
komen r... =)

fairullah_apai said...

uihh ko bsajak masa blajo dulu ker hehehehehe

Nida said...

Along macam-macam buat...sajak ada, ngajor ada....membebel ada, marah ada, gurau ada..macam-macam ada