Senario Yang Jarang Dilihat Di Malaysia

Ini adalah kisah lanjutan dari entri sebelum ini. Dah alang-alang aku keluar mencari bahan kes.. jadi apa yang aku rasa jarang-jarang kelihatan (ke takde langsung) di Malaysia tapi ada di sini, maka aku pun nak kongsi pengalaman di sini. Puas ler aku anak beranak pusing satu Albany bersama kamera yang berat tu tersangkut di leher... layan je ler hasil dari kamera aku ni ye....

Cerita 1

Aku rasa pasti ramai yang punya pengalaman sama dengan aku. Bila masuk rumah baru je, mesti jamban penuh dengan taik pekerja.... uwekkk, geli ler weh. Dulu masa kami masuk rumah baru kami di Kuantan, masuk je bilik air semerbak bau taik yang dah lama terperam kat situ. Rupa-rupanya semua rumah macam tu.. jiran aku tu macam tu, kawan-kawan kami yang beli rumah baru pun punya pengalaman ngeri macam tu.. malah mak aku yang beli rumah baru di Johor tu pun macam tu..... apa punya pengotor daaaa.... Kompeni depa tak sedia tandas ke???? (sila baca dengan nada marah ye).

Kalau di NZ ni, setiap tapak pembinaan mesti ada disediakan beberapa portable loo@toilet ni, jadi takdelah kes pekerja berak bersepah!!!!!! Kalau tak percaya jom layan gambar yang sempat aku snap minggu lepas.



Cerita 2

Rasanya perkara ni dah diceritakan pada entri lepas, tapi tak kira aku nak cerita juga lagi. Di NZ ni, senario tong baju@clothing bin ni biasa dan bersepah dimana-mana. Di tepi jalan, di kawasan tengah bandar, di dalam kampung malah di sekolah pun rata-rata ada tong ni. Bahkan sekolah dapat imbuhan lagi sebab sewa tapak utk letak tong ni. Baju-baju yang dikumpul akan dijual dan duit yang diperolehi akan dihantar ke badan-badan amal seperti persatuan kanser, autisme, pusat pemeliharaan binatang terbiar, talassemia dan macam-macam lagilah. Pendapat aku alangkah bagusnya andai dimulakan dengan meletakkan tong begini di sekolah-sekolah, boleh juga baju tu disedekahkan pada murid-murid yang miskin atau boleh juga sekolah buat jualan lelong... ala-ala fundraising buat sekolah juga..... amacam baguskan idea aku :)

Tong ni di depan sekolah Glamorgan

Tong ni di dalam kawasan dewan orang ramai.

Tong ni di tengah pekan Torbay.

Tong ni dalam sekolah anakku (Oteha Valley School)

Bukannya susah pun nak laksanakan, sama ada nak atau taknak je. Tepuk dada tanya selera.... tapi yang lemahnya, banyak sangat birokrasinya kalau nak dilaksanakan...  tu yang perkara mudah jadi susah...hmmmm (sekadar pendapat peribadi aku).. berkata memang mudah :)





Salam Bersambut, Ukhuwah Bertaut

20 comments:

kakcik said...

Bagusnya kalau ada tempat untuk menghantar pakaian terpakai. Tak tahu ke mana hendak 'dihalakan' baju anak2 yang dah tak muat almari tu.

Bab 'membuang hampas' di rumah yang hendak kita duduki itu memang sangat meloyakan dan terpaksa juga dihadapi. :(

HappyIrfa said...

euwwwwwww nak komen psl taik bila nak masuk rumah baru.

saya pun kena dan saya dengar cerita..pekerja sengaja buat sbb tak puas hati dengan majikan.dia nak majikan susak bila kena komplen dengan pembeli rumah.tapi mmg tensen tau.jiran saya lagi kesian..dorang berak di setiap anak tangga..bayangkan betapa sakit ati.buka sikit anak tangga tau..14 anak tangga nak kena cuci.geli sungguh.

derma baju?bagus tu..takdelah kita tak muat tempat nak simpan baju lama x muat nak pakai

Lady Lavender said...

kes pertama belum pernah terkena lagi (ehh..tak mo kena camtu!). kess no 2 kita sukaaa sgt kalo ada sediakan cloth bin tu..kalau tak tak sampai hati nak campak kat tong sampah. Model yg pegang plastik pink tu pun kita sukaaa :-))

amirah shokri said...

kat taman tempat saya duduk ada tong sampah baju tu. benda tu baru lagi tapi wujud la dekat malaysia ni

zue said...

cerita 1 mmg betul. kzue masuk rumah baru pun 2 bilik air penuh dgn harta karungnya dah tu busuknya tak leh nak ckap.

cerita2,
kzue bagi baju2 lama kat prsatuan kanak2 cacat di saleng, kulaijaya dan kadangkala tu bagi kat prsatuan Amitabha(buddha). sbln skali lori nya akan dtg.

ummu muhammad said...

kak nida jelesnyeeee..pengalaman yg best..sentiase menantikan ape lagi yg boleh penambahbaikkan kat negara kite kan..

p/s: selalu BW kalau sempat baru letak komen hehe

Oyis said...

kat sini pon ada cloth bin tu jgk. even kalo baju2 yg dah koyak rabak dia ambil, sbb dia nak recycle material, so kira ok la kan. yg elok2 slalu nya hntr charity shop terus, mmg akan dijual balik.

eh sana ada nama torbay eh. mcm dkt2 sini jgk hehehe...

Zaitun said...

Betul kata Nida tepuk dada tanya selera.Kak Zai sokong sangat2 kalau ada clothing bin tu tak payah susah2 nak menghantar kerumah amal.

Chik Na said...

suka idea tong sampah baju tu letak kat sekolah tu .. senang sambil hantar anak ke sekolah boleh donate baju yg anak dah tak muat tapi masih elok utk dipakai

mama fieda said...

btul tu nida..bagus idea tu...

Nisa Greennnpanda said...

kalo ade kat m'sia kn bgus, huhu~.. kdang2 mat2 yg keje construction tue wat tndas cibai aje, bkn yg proper..

btw, sy ade tag akak..

http://greennnpanda.blogspot.com/2011/11/tags-from-ina.html

Mario said...

suka dgn konsep clothing bin tuuu....apsal la takde kat sini ek... err... kat malaysia...hehe

siti murni said...

kedua-dua nya bagus & tak ada kat Malaysia..haih..untung ni kalau ada kat sini...takde lagi lah harapnya senario macam kak nida cerita tu...kat malaysia ni..tandas cuma kat rumah kongsi pekerja tapak...jauh tu diorang nak membuang..hehe...yang kesian..tuan rumah lah..

cemomoi said...

menda senang jadik susah kalo buat kat negara kita ni... tong sampah yang ada pon dirosakkan. gamaknya kalo ada tong baju ni segala sampah masuk kat situ... mentaliti rakyat kita ramai yang sakit

tang najis tu memang sah pekerja tu buat macam rumah sendirik... maklum la balik kampung dorang nanti nak crita kat orang kampung dorang dok banglo time keja kat mesia

Zue AnnaLeeya said...

klu ader tong baju tuh kt malaysia nih bagus kan???
yerlah, kita nak buang gitu jer baju2 lama, sayang plak...
nak bagi org pon, org skrg bknnya nak sgt baju2 lama kita nih...

tang najis tuh mmg pengotor sgguh haihhh...
tp sib baik masa zue beli umah dulu xdela pekerja tggal najis...
klu tak mau hangin satu bdn kan??? huhuh

Daddy Ziyyad said...

Salam perkenalan....


Saya tertarik tengok nama blog ni, sebab saya baru ke Albany bulan lepas...tapi rupa rupanya, ni albany di NZ ! hehehehe...Saya ke Albany di Western Australia..

Saya nak baca macam2 entry dalam ni, sebab saya plan nak ke NZ nanti...:P

tiefazatie said...

wah..menarik la n3 nie sis..=)

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu.. kalau kt sini pun ada ltk tong2 camtu kat sekolah blh gak sdkah..

Sekamar Rindu said...

salam..

mana-mana yang positif /baik boleh ditiru...tapi memang betul apa yg dinayatkan tu..di malaysia memang ada berlaku mcm tu..lepas guna tandas tak mahu nak pam..sangat tak ada sivik..

wan nurul hezrina said...

nurul setujulah kak.nie anak baru 2 n baju2 nuruljer dah berlambak2 buat makan dek lipas.mmg tak mau pakai.kan bagus kalau ada tong mcm2 senang kerja n keadaan umahpun kemasjer tak bertimbun2 ngan baju.

tang tolietpun betul.pekerja2 tapak perumahannie siap berkampung lagi.mmg mcm nak muntak ngan bau busuk.eiii geli