Yang Hangat & Yang Panas


Banyaknya ler perkara yang berlaku dalam tiga hari ni.... tak tahu nak cerita yang mana dulu. Kalau aku cerita semua dalam satu entri ni nanti, panjang berjela macam novel pulak kang... jadi untuk memendekkan cerita (sebab malas nak taip banyak2), aku cerita pasal sambutan Hari Raya Aidil Adha dan apa yang istimewanya yang berlaku pada hari ini ( 29 November).

Sedang rakyat Malaysia duk sibuk menyambut raya, kami di sini duk sibuk bergotong-royong mencucuk sate (sate lagi..hehe). Kalau nak tahu, sambutan Hari Raya Aidil Adha kat sini diraikan sehari lewat berbanding Malaysia (dulu raya puasa pun gitu jugak). Thanks buat Kak Asiah sekeluarga kerana sudi jadikan rumahnya sebagai port kilang membuat sate.. rempah untuk marinate sate aku yang buat (kalau tak sedap sorry ek...), kuah kacang pun aku yang buat (kalau kurang kick pun sorry ek..:-) )...


Operasi membakar sate pulak dibuat di Long Bay Regional Park, yang bestnya siap ada sukaneka dan acara tukar2 hadiah untuk orang dewasa dan kanak2 lagi... aku ler yang paling seronok sebab dapat handbag + kompas (sorry ler ye kawan2.... aku tahu ler korang mengidam nak handbag tu..hehe). 



Selain sate, kami juga ada buat kupang bakar, memang sedap. Kupang sini lain sikit berbanding kupang kat Malaysia, kupang sini besar2 + isinya sangat lembut  (tak liat macam kat Malaysia). Masyarakat sini memang suka makan kupang, sebab tu kat mana2 supermarket ada jual kupang hidup.. tapi yang aku pelik, setakat ni aku belum jumpa lagi kerang kat sini.. mengidamnya aku nak makan kerang....:'-(


Ok..perkara seterusnya aku nak habaq ialah jeng..jeng..jeng... Hubby ku sudah semakin tua (29 Nov).. huahuahuahuahua (gelak ala2 anak jin)... Buat kekanda Mohd Hanafiah, selamat ulang tahun yang ke...toooootttt... (kalau nak tahu tanya pada tuan punya badan sendiri ye)... Terima kasih kerana menjadi suami dan ayah yang terbaik buat kami, semoga perjalananmu dalam menuntut ilmu dipermudahkan olehNya, terima kasih juga kerana memahami dinda dan menjadi pelindung kepada diri, dinda doakan agar kanda berjaya dalam hidup, kami sentiasa di sisi menemanimu..(alamak romantik gitu..hehe).

PUISI BUAT SUAMI
 (Khas ku cipta buat suami tercinta: Mohd Hanafiah Bin Hj. Ahmad)

Sayang
Pertemuan yang membangkitkan rasa cinta
disulami benih kasih dan sayang
yang kemudian bercambah menjadi pepohon
hijau merimbun mendamai rasa
lestari moga ia tetap subur  
sebagaimana mekarnya cinta kita.


Sayang
aku isterimu tetap disisi
setia aku menjadi surimu
namun adat kita berumahtangga
akan ada badai melanda
akan ada ombak menghentam pantai
andai laku ku menguji sabar mu
pimpinlah aku ke jalan yang betul
andai tuturku menguris perasaanmu
tegurlah kiranya perbaiki silapku
dan andai aku menjadi racunmu
ku pohon dirimu menjadi penawar.

Sayang
Akan ku terus meniup seruling cinta
bersama alunan indah yang terhasil
umpama indahnya percintaan kita
walau dalam seribu kepayahan melanda
walau dalam sejuta ujian mendatang
namun kita mampu menongkahnya
dalam payung rahmat Ilahi.

Selamat ulang tahun sayang
kuiringkan doa buat dirimu
agar sulit diberi mudah
agar gelap diberi cahaya
agar lemas diberi nafas
Moga Allah memberi syurga
aminnnnn...

p/s: Nak tahu apa kisah aku jadi volunteer kat sekolah anak2ku dan apa yang hangit yang berlaku pada hari ni (29 Nov) yang membuatkan aku hilang mood... tungguuuuuuu :-)


+/- Title of the post link
baki post anda yang hendak disembunyikan

22 comments:

maiyah said...

tang kupang tu yg wat terlioq nih huhuu.. n cantik puisi tu

Nida said...

hehehe....meh ler sini kak.. nanti saya belanja akak makan kupang berbakul2.. :-)..

Terima kasih

Ummu Ammar said...

Wah! Meriah sakan raya kat sana ek..
Sanah Helwah buat suami Nida..moga kalian berdua mendapat kebahagiaan di dunia mahupun di akhirat..

a kl citizen said...

assalammualaikum

tak sabar nak tahu citer seterusnya...
tahniah dapat hadiah hand bag
dan selamat menyambut hari tua untuk suami

ummi humaira said...

salam eidul adha buat Nida ...

wah wah wah romantik abis adik akak berdua ni, pasangan bahagia..
akak doa kan kalian berdua bahagia didunia hingga akhirat bersama family tercinta...
nanti balik M'sia bawa kupang tu sama tau!!!!!!

hazeleyed said...

Ass-salam Nida
Salam AidilAdha. Rasa nya semangat Malaysia tak mungkin luput pada Nida dan sahabat di sana...Tahniah
Selamat juga buat suami Nida untuk harilahirnya.
Semoga Nida dan famili sentiasa ceria dan dirahmati Allah.
p/s ...boleh ajar gravy nak perak satay tu? nampak sedap tuu...hahaha

Nida said...

Ummu Ammar:
Meriah dalam kedinginan bayu yang berhembus..hehe. Aminnnnn

a kl citizen:
nanti saya update ye entri seterusnya..tungguuuu. Ramai yg envy sy dapat handbag tu..hehe... b/p hubby: thank you :-)

Nida said...

ummihumaira:
hehehee..sesekali beromantika d amor kak ummi..aminnnn... saya tak kisah nak bawak kupang tu kak, cuma takutnya kupang tu yg taknak ikut balik Malaysia... takut rindu family kat sini..:-)

hazeleyed:
Alhamdulillah dikurniakan rakan2 ibarat saudara sendiri di sini... susah senang bersama...

p/s: boleh... no problem.. hehe

AYU IDRIS said...

Wah syoknya buat sate sendiri...mesti best resepi Kak Nida...nanti bolehla Ayu nuntut ilmu...hehehehehe....tahniah dapat handbag n kompas tu...n Selamat Hari Lahir buat suami...

P/S : sungguh romantik dan puitis gitu sajak tu!

Nida said...

Ayu:
Alamak Ayu... saya pun tak habis nuntut lagi.. nanti tunggu lengkap pertapaan saya belajar buat sate tu.. pastu bolehlah perturunkan ilmu tu kat Ayu ek..hehe

Thanks.. handbag tu nak bawak balik Malaysia.. buat pi sekolah...

Nurimo said...

Wah meriah juga raya kat sana ya,ada dengan kupang2.

Nampanya ada ada cerita bersiri lagi,kalau drama kat Tv biasanya dia letak tarikh sambungannya......

LanaBulu said...

Selamat eidul fitri dan selamat berbahagia..semoga bertambah zuriat dan rakyat jelata..

Nida said...

Nurimo..
haah lah.. lupa lak letak tarikh sambungan... sambungannya ikut sempat dan iku rajin.. klu rajin, cepatlah sambungannya disiarkan.. klu malas..hehehe.. kena banyak2 ler bersabar ek..

lanabulu
Terima kasih atas ucapannya... aminnn, mudah2an bertambah ler hendaknya... LB pun bila lagi???? mari kita menambah bersama2..hehe

tuanmuda said...

orang kalau dah minat berpantun, bersajak...senang jer buat puisi nie..kan? hehehe

buah cempedak diluar pagar..
pagar tanjung datuk yg punya..

Mama-Danish & Sarah said...

banyaknya sate.... nak jugakkkk..

happy birthday utk hubby nida ya...

fAiRuLLaH's de GrEaT! said...

huhuhuuh.. selamt hari raya aidilada .. selamat harijadi gaks utk abg anep ... wahh cam best jek kupang tuhh

CuTeMiUt78 said...

wah.. beso2nya kupang kat sana ya.. selamat ulangtahnun utk hubby..
best la baca puisi tu.. romantik gitu

Nida said...

Tuanmuda:
Bakat tak sehebat mana.

Mama Danish & Sarah:
Alaaa...ciannya.. meh sini makan sate.

Yu:
Hehehe... bukan ko hantu kerang ker?..hehe

Cutemiut78:
Tulis apa yang terlintas ... main taram jer..hehe

Nana said...

wah tetap meriah wlpun jauh di perantauan.

bezz nye kupang tu peberet saya tu

kuIna LadyInRed said...

terliur la satay tu.. nak kena g tunjuk kat pasar mlm nie... hehehe..

kupang tu nama tempat kat Baling, Kedah...

Syuhada Kamal said...

romantiknye..hehe

Nida said...

Nana:
Akak ni tak berapa suka sangat kupang ni.. lebih suka kerang.. tapi sebab kerang takde sini.. so tibai je ler apa yg ada.

KuIna:
oo ye ker... ada juga nama tempat Kupang...

Beli jangan tak beli..hehe.

Syuhada:
hehehe...sesekali...